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[Decisions on the allocation of intensive care resources in the context of the COVID-19 pandemic : Clinical and ethical recommendations of DIVI, DGINA, DGAI, DGIIN, DGNI, DGP, DGP and AEM. German version]. / Entscheidungen über die Zuteilung intensivmedizinischer Ressourcen im Kontext der COVID-19-Pandemie : Klinisch-ethische Empfehlungen der DIVI, der DGINA, der DGAI, der DGIIN, der DGNI, der DGP, der DGP und der AEM.
Marckmann, Georg; Neitzke, Gerald; Schildmann, Jan; Michalsen, Andrej; Dutzmann, Jochen; Hartog, Christiane; Jöbges, Susanne; Knochel, Kathrin; Michels, Guido; Pin, Martin; Riessen, Reimer; Rogge, Annette; Taupitz, Jochen; Janssens, Uwe.
  • Marckmann G; Institut für Ethik, Geschichte und Theorie der Medizin, Ludwig-Maximilians-Universität München, München, Deutschland.
  • Neitzke G; Institut für Geschichte, Ethik und Philosophie der Medizin, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Deutschland.
  • Schildmann J; Institut für Geschichte und Ethik der Medizin, Profilzentrum Gesundheitswissenschaften (PZG), Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle (Saale), Deutschland.
  • Michalsen A; Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Klinik Tettnang, Tettnang, Deutschland.
  • Dutzmann J; Universitätsklinik und Poliklinik für Innere Medizin III, Universitätsklinikum Halle (Saale), Halle (Saale), Deutschland.
  • Hartog C; Klinik für Anästhesiologie und Intensivmedizin, Charité Universitätsmedizin Berlin, Berlin, Deutschland.
  • Jöbges S; Patienten- und Angehörigenzentrierte Versorgung (PAV), Klinik Bavaria, Kreischa, Deutschland.
  • Knochel K; Institut für Biomedizinische Ethik und Geschichte der Medizin, Universität Zürich, Zürich, Schweiz.
  • Michels G; Kinderklinik und Kinderpoliklinik im Dr. von Haunerschen Kinderspital, Klinikum der Universität München, München, Deutschland.
  • Pin M; Klinik für Akut- und Notfallmedizin, St.-Antonius-Hospital Eschweiler, Eschweiler, Deutschland.
  • Riessen R; Zentrale Interdisziplinäre Notaufnahme, Florence-Nightingale-Krankenhaus der Kaiserswerther Diakonie, Düsseldorf, Deutschland.
  • Rogge A; Internistische Intensivstation 93 im Department für Innere Medizin, Universitätsklinikum Tübingen, Tübingen, Deutschland.
  • Taupitz J; Geschäftsbereichs der Medizinethik, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Kiel, Deutschland.
  • Janssens U; Abteilung Rechtswissenschaft, Universität Mannheim, Mannheim, Deutschland.
Med Klin Intensivmed Notfmed ; 115(6): 477-485, 2020 Sep.
Article in German | MEDLINE | ID: covidwho-700035
ABSTRACT
In view of the globally evolving Coronavirus Disease (COVID-19) pandemic, German hospitals rapidly expanded their intensive care capacities. However, it is possible that even with an optimal use of the increased resources, these will not suffice for all patients in need. Therefore, recommendations for the allocation of intensive care resources in the context of the COVID-19 pandemic have been developed by a multidisciplinary authors group with support of eight scientific medical societies. The recommendations for procedures and criteria for prioritisations in case of resource scarcity are based on scientific evidence, ethico-legal considerations and practical experience. Medical decisions must always be based on the need and the treatment preferences of the individual patient. In addition to this patient-centred approach, prioritisations in case of resource scarcity require a supra-individual perspective. In such situations, prioritisations should be based on the criterion of clinical prospect of success in order to minimize the number of preventable deaths due to resource scarcity and to avoid discrimination based on age, disabilities or social factors. Assessment of the clinical prospect of success should take into account the severity of the current illness, severe comorbidities and the patient's general health status prior to the current illness.
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Full text: Available Collection: International databases Database: MEDLINE Main subject: Pneumonia, Viral / Health Care Rationing / Coronavirus Infections / Critical Care Type of study: Observational study / Prognostic study Limits: Humans Language: German Journal: Med Klin Intensivmed Notfmed Year: 2020 Document Type: Article

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Full text: Available Collection: International databases Database: MEDLINE Main subject: Pneumonia, Viral / Health Care Rationing / Coronavirus Infections / Critical Care Type of study: Observational study / Prognostic study Limits: Humans Language: German Journal: Med Klin Intensivmed Notfmed Year: 2020 Document Type: Article