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1.
Complement Med Res ; 26(4): 240-249, 2019.
Article in English | MEDLINE | ID: mdl-30933952

ABSTRACT

Hintergrund: Zur Erfassung einer erhöhten Verarbeitungssensibilität bei Patienten in der stationären psychosomatischen Behandlung wurde ein Fragebogen entwickelt, der anders als Fragebögen zur Messung von Hochsensibilität die Konstrukte der Wahrnehmungssensibilität und Verarbeitungsproblematik trennen soll. Methoden: Zunächst wurde eine 30 Items umfassende Version an einer klinischen und einer nichtklinischen Stichprobe mit jeweils 1'103 Patienten erhoben und faktoranalytisch ausgewertet. Daraus konnte eine Kurzform mit 12 Items extrahiert werden, die im klini-schen Einsatz wiederholt validiert wurde. Ergebnisse: Sowohl in der klinischen und der nichtklinischen Stichprobe der Langform als auch in der Kurzform ergeben sich zwei Faktoren mit Cronbachs Alpha von 0,84 und 0,77, welche die Konstrukte der Sensibilität und Verarbeitungsproblematik eindeutig trennen. Weitere faktorielle Unterscheidungen waren nicht einheitlich. Kurz- und Langform zeigten mit Werten zwischen r = 0,87 und 0,94 eine hohe Übereinstimmung. Eine Referenzskala wurde ebenfalls erstellt. Fazit: Durch die differenzierte Erfassung der Sensibilität und der therapeutisch relevanten Aspekte der Verarbeitungspro-blematiken erscheint die Verwendung in der klinischen Dia-gnostik sinnvoll.


Subject(s)
Perception/classification , Personality Disorders/diagnosis , Personality Inventory/standards , Adolescent , Adult , Aged , Female , Humans , Male , Middle Aged , Surveys and Questionnaires
2.
Psychother Psychosom Med Psychol ; 52(5): 248-52, 2002 May.
Article in German | MEDLINE | ID: mdl-12012268

ABSTRACT

Estimations of the requirement for acute in-patient care of patients with psychosomatic diseases in Bavaria have to rely on respective data on their incidence and prevalence as valid requirement data are missing. The required capacity of in-patient beds depends on several, inconsistently figured parameters: hospitalization rate, length of stay, occupancy rate. Based on conservative assumptions the hospitalization rate was calculated to be at least 1.3 admissions per 1000 and for adequate treatment the average length of stay should not be limited to less than 50 days. In order to avoid unnecessary delay of treatment a realistic occupancy rate has to be 90 %. Thus the minimal capacity for in-patient care is assessed to be 2453 beds. At present patients with psychosomatic diseases in Bavaria receive in-patient treatment in psychosomatic departments of general hospitals, hospitals and rehab clinics of psychosomatic and psychotherapeutic medicine, and in hospitals of psychiatry and psychotherapy, in each with a different focus. When the expertise was drafted these acute care and rehab hospitals provided some 2500 beds - with only 76 beds in general hospitals. For quality assessment of the available beds for in-patient care and future planning minimal standards of structural quality have to be consented. At present it is not possible to make a clear and substantial distinction between the treatment for patients with psychosomatic diseases in acute-care hospitals and in psychosomatic rehab clinics respectively. Thus, the necessary in-patient rehab capacity can only be assessed roughly. The existing pluralism of the in-patient care providing system for patients with psychosomatic diseases is considered to be appropriate for different needs of this patient group. In the future excellent care for this patient group will acknowledge options for a more flexible and interconnected care-providing system. This is a publication of the complete expertise by the project group "Acute In-patient Care for Patients with Psychosomatic Diseases in Bavaria" which has been handed to the Bavarian Ministry of Social Affairs in December 1999.


Subject(s)
Hospitals, Psychiatric/supply & distribution , Psychophysiologic Disorders/therapy , Delivery of Health Care , Germany , Humans , Psychophysiologic Disorders/rehabilitation
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