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Increased intermediate CD14++CD16++ monocyte subset levels associate with restenosis after peripheral percutaneous transluminal angioplasty.
Wildgruber, Moritz; Czubba, Maria; Aschenbrenner, Teresa; Wendorff, Heiko; Hapfelmeier, Alexander; Glinzer, Almut; Schiemann, Matthias; Zimmermann, Alexander; Eckstein, Hans-Henning; Berger, Hermann; Wohlgemuth, Walter A; Meier, Reinhard; Libby, Peter; Zernecke, Alma.
Afiliación
  • Wildgruber M; Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany; Institut für klinische Radiologie, Universitätsklinikum Münster, Germany. Electronic address: moritz.wildgruber@ukmuenster.de.
  • Czubba M; Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Aschenbrenner T; Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Wendorff H; Klinik für vaskuläre und endovaskuläre Chirurgie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Hapfelmeier A; Institut für Medizinische Statistik und Epidemiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Glinzer A; Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany; Klinik für vaskuläre und endovaskuläre Chirurgie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Schiemann M; Institut für medizinische Mikrobiologie, Immunologie und Hygiene, Technische Universität München, Germany; Klinische Kooperationsgemeinschaft, "Immunmonitoring", Helmholtz Zentrum München und Technische Universität München, München, Germany.
  • Zimmermann A; Klinik für vaskuläre und endovaskuläre Chirurgie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Eckstein HH; Klinik für vaskuläre und endovaskuläre Chirurgie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Berger H; Institut für diagnostische und interventionelle Radiologie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München, Germany.
  • Wohlgemuth WA; Institut für Röntgendiagnostik, Universitätsklinikum Regensburg, Germany.
  • Meier R; Klinik für diagnostische und interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Ulm, Germany.
  • Libby P; Cardiovascular Division, Department of Medicine, Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, Boston, USA.
  • Zernecke A; Institut für Klinische Biochemie und Pathobiochemie, Universitätsklinikum Würzburg, Germany.
Atherosclerosis ; 253: 128-134, 2016 10.
Article en En | MEDLINE | ID: mdl-27615596
BACKGROUND AND AIMS: We aimed at studying the association of three major human monocyte subsets after percutaneous transluminal angioplasty (PTA) in patients with femoropopliteal disease. METHODS: We prospectively studied 67 sequential patients (40 male, 27 female; mean age 71 ± 11 years) treated with femoropopliteal angioplasty. Multi-color flow cytometry characterized monocyte subsets from venous blood for expression of CD14 and CD16 and intracellular myeloperoxidase (MPO) prior to, and 3, 6 and 12 months post PTA. Analyses tested associations between monocyte subsets and risk for restenosis. RESULTS: 16/67 patients (24%) developed restenosis within 12 months after PTA. Patients with hyperlipidemia had increased risk for restenosis (HR = 1.7, 95% CI 0.7-2.9, p = 0.001). Increased baseline monocytes associated with an increased risk of late restenosis (HR = 4.9, 95% CI: 1.3-18.6, p = 0.047). CD14++CD16++ 'intermediate' monocytes assessed at baseline, and after 3, 6, and 12 months significantly associated with the risk for subsequent restenosis: HR = 3.9 (95% CI: 2.4-6.5, p = 0.029), HR = 5.7 (95% CI = 0.7-44.7, p = 0.013), HR = 6.5 (95% CI: 2.5-16.9, p = 0.001) and HR = 1.5 (95% CI = 1.4-15.5 p = 0.001), respectively. Moreover, the probability for freedom of restenosis decreased with increased levels of intermediate subsets at 12 months after PTA. Additionally, intracellular MPO expression in CD14++CD16++ measured at 3, 6 and 12 months associated with an increased restenosis risk (HR = 1.5, 95% CI: 0.8-2.1, p = 0.214, HR = 1.9, 95% CI: 1.0-2.3 p = 0.051 and HR = 1.4, 95% CI: 1.0-1.8, p = 0.052). CONCLUSIONS: Our results imply altered innate immunity after angioplasty. Elevated CD14++CD16++ intermediate monocyte frequencies and increased MPO expression may identify individuals at heightened risk for restenosis.
Asunto(s)
Palabras clave

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Arterias / Enfermedades Vasculares / Monocitos / Angioplastia / Extremidad Inferior Tipo de estudio: Observational_studies / Prognostic_studies / Risk_factors_studies Límite: Aged / Aged80 / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Atherosclerosis Año: 2016 Tipo del documento: Article Pais de publicación: Irlanda

Texto completo: 1 Colección: 01-internacional Base de datos: MEDLINE Asunto principal: Arterias / Enfermedades Vasculares / Monocitos / Angioplastia / Extremidad Inferior Tipo de estudio: Observational_studies / Prognostic_studies / Risk_factors_studies Límite: Aged / Aged80 / Female / Humans / Male / Middle aged Idioma: En Revista: Atherosclerosis Año: 2016 Tipo del documento: Article Pais de publicación: Irlanda